Med nästan 33 000 registrerade fordon 2020 ökade andelen A-traktorer med 79 procent sedan 2015. En ökning som kan bero på en ändring av reglerna i fjol. I stället för att bygga en A-traktor genom att montera dubbla växellådor räcker det idag att installera en varvtalsregulator. En mindre dosa som genom att begränsa motorns varvtal sänker maxhastigheten.
Men det är inte bara hastigheten som särskiljer en A-traktor från en vanlig bil. Till motorkulturen ingår belysning, ljudanläggningar och doftgranar, vintertid placeras gärna en ljusstake på instrumentbrädan. Marknaden för tillbehör är stor och företagen märker nu av det ökade intresset.
Daniel Niklasson är vd på Yngve Niklasson AB i Strömstad och ansvarig för tillverkningen av doftgranen Wunder-Baum i Sverige. Den senaste tiden har han noterat en ökad efterfrågan.
− Vi ser en stark tillväxt, butikerna vill ha ett blandat utbud för att kunderna vill blanda granar, säger Daniel Niklasson.
Att blanda och hänga fler granar än en är inte ovanligt och ibland kan man nästan se hela sortimentet av doftgranar i en A-traktor.
− Vi kan så klart inte rekommendera att man kör med mer än en gran, säger Daniel Niklasson och menar på att sikten kan försämras om för många granar hänger i backspegeln.
Att efterfrågan är stor tror han till stor del beror på ett ökat motorintresse bland ungdomar. En liknande popularitetsvåg skedde i början av 90-talet då de ungas stora intresse kom att oroa en del äldre.
− Efter Ronny och Ragge ökade antalet unga som köpte doftgranar, jag fick ett samtal från en skolkurator som undrade om granarna var beroendeframkallande, säger Daniel Niklasson.