Elmopeder ger unga en grönare start på livet

Allt fler väljer bort bensinmopeder och kör istället en moped som drivs av el. Detta är ett steg närmare för att Sverige ska kunna uppnå de klimatmål som finns för transportsektorn. En positiv upplevelse för ungdomar som kör elmoped kan vara viktigt för framtida val av fordon och klimatpåverkan.

Förbränning av fossila bränslen är det som påverkar klimatförändringarna mest i Sverige.
Förbränning av fossila bränslen är det som påverkar klimatförändringarna mest i Sverige.

Vid ett café sitter 18 åriga Arvid Tiberg. På bordet framför honom ligger boken “körkort” öppen tillsammans med en dator och ett glas lemonad. Om några dagar är det dags att skriva teoriprovet för bilkörkort och förhoppningsvis ett steg närmare att kunna byta ut mopeden mot en bil. För tre år sedan köpte Arvid sin elmoped och är nöjd med valet av mopedens drivmedel.

Att köpa en moped är ett stort steg i livet när man fyller 15 år. Friheten att kunna ta sig var man vill på ett snabbare sätt. Det vanligaste idag är mopeder som drivs av bensin, men på senare år har det blivit allt vanligare att köpa en moped som drivs av el. Elmopeder är ett bättre val för miljön då de inte släpper ut något koldioxid. Arvid Tiberg köpte sin moped när han var 15 år. Trots att Arvid beskriver sig själv som “naturinriktad” var inte det anledningen till att han köpte en elmoped.

- Jag var snorpank och fick höra att bensin var väldigt dyrt. Då tänkte jag att en elmoped är smart då man sparar otroligt mycket pengar.

Genom en kompis som fyller år tidigare på året fick Arvid upp ögonen för en elmoped då han fick höra hur lång räckvidd kompisens elmoped hade. Det fick han att tänka på hur smart det var att köra elmoped. Lång räckvidd, du slipper betala bensin och som en bonus är det bra för miljön. De flesta andra kompisarna till Arvid körde en moped som drevs av bensin och därför skapades det reaktioner om att det inte var coolt att köra en elmoped. När kompisarna insåg fördelarna med en elmoped ändrade de uppfattning.

- När de märkte att det kostade 100 kronor i veckan att tanka bensin, medan jag inte betalade någonting, förstod de att jag hade gjort ett smart val, förklarar Arvid.

Arvid som parkerar sin elmoped i ett garage på väg till gymmet.
Arvid som parkerar sin elmoped i ett garage på väg till gymmet.

Elmopeder ökar på de svenska vägarna

Den senaste statistiken från Trafikanalys visar att moped klass 1 är den fordonstyp som har flest elektrifierade fordon per fordonsslag i Sverige. I slutet av år 2024 fanns det 380 732 registrerade mopeder i Sverige och 14 procent av de hade el som drivmedel. Detta är en ökning med fem procentenheter sedan år 2020. Mikael Andersson är VD för en av de största återförsäljarna av elmopeder i Sverige. Han förklarar att antalet elmopeder ökar på de svenska vägarna.

- Jag ser själv en trend att försäljningen har ökat i år, men det kan bero på att vi har lanserat en ny modell.

Mikael fortsätter förklara att anledningen till att inte fler kör elmoped kan bero på att ungdomar ofta vill ha det som kompisarna har. De vill inte sticka ut eller vara annorlunda och därför köper ungdomar bensin moped, för det är det som de flesta har. De som väljer att köpa en elmoped är många gånger påverkade av sina föräldrar till att välja el som drivmedel.

- Är det inte en ny ascool produkt som alla ungdomar vill ha så är det föräldrarna som driver på trenden med el, säger Mikael Andersson.

Ökningen av elmopeder är bra för framtida klimat

En tredjedel av Sveriges koldioxidutsläpp för klimatet kommer från transportsektorn och därför är elektrifieringen av alla olika fordonstyper viktig för klimatomställningen. Mopeder är ett litet antal i förhållande till alla olika fordonstyper som finns i världen. Det som inte får glömmas är att mopeder ofta körs av ungdomar i åldern 15-18 år. Det är dessa ungdomar som är framtiden. Roger Sedin, enhetschef för klimatmålsenheten på Naturvårdsverket, förklarar att elmopederna kan hjälpa koldioxidutsläppens framtid genom att ungdomar får en positiv upplevelse av elfordon och då vill fortsätta använda el som drivmedel.

- Har du en elmoped som funkar bra så är det mycket mer naturligt att övergå till en elbil sen, säger han.

Både EU och Sverige har klimatmål för framtiden. I Sveriges klimatmål finns det en punkt som säger att år 2030 ska utsläpp från inrikes transporter ha minskat med 70%. För att vi ska uppnå detta mål är elektrifieringen en viktig del så utsläppen av de fossila bränslena minskar. Roger fortsätter berätta att mopeder är en del av alla fordon och kan bidra till förbättring av utsläpp.

- I stort sett bör all typ av elektrifiering vara positiv.

I Sverige finns det fossilfri el vilket betyder att en elmoped är ett ”nollutsläppsfordon”, bortsett från produktionen av mopeden och batteriet.
I Sverige finns det fossilfri el vilket betyder att en elmoped är ett ”nollutsläppsfordon”, bortsett från produktionen av mopeden och batteriet.

Från elmoped till elbil

Arvid som sitter på cafét stänger igen körkortsboken och förklarar att han är redo för att göra teoriprovet för bilkörkort. När bilkörkortet är taget kommer hans elmoped bytas ut till en bil. Även den planeras i framtiden att vara bra för miljön.

- När jag har mer pengar kan det definitivt bli en el eller hybrid bil, säger han.

Ämnen i artikeln
Mer från: Klimat
Mer från Nyheter