Elbilar och tidsbrist - frågetecken efter vårbudgeten

Regeringen meddelade i vårändringsbudgeten att de skjuter till 100 miljoner för att främja investeringar i laddstolpar för elbilar.

Ola Alterå, kanslichef på Klimatpolitiska rådet, spår däremot en oroande trend med färre sålda elbilar.

– Man skulle kunna ha en större avgift på bensinslukande bilar, säger han till Läget.

Regeringen presenterade under måndagsmorgonen vårändringsbudgeten för 2024. Finansminister Elisabeth Svantesson (M) på pressträffen.
Regeringen presenterade under måndagsmorgonen vårändringsbudgeten för 2024. Finansminister Elisabeth Svantesson (M) på pressträffen.

Regeringen presenterade under måndagsmorgonen vårändringsbudgeten för 2024. Totalt innehåller den satsningar på 16,8 miljarder kronor, vilket är en stor ökning från förra årets 4 miljarder. Extra statsbidrag till vården (6 miljarder), nya fördelningar av bistånd (1,4 miljarder) och fler fängelseplatser (1,4 miljarder) är några av de områden som regeringen satsar mest pengar på.

Klimatklivet får 100 miljoner. Det är ett stöd som ska ge pengar till, till exempel, kommuner och företag som jobbar med att minska sin klimatpåverkan.

Läget skrev i fredags förra veckan om hur regeringens nuvarande politik inte kommer att räcka till för att nå varken Sveriges eller EU:s mål om minskade koldioxidutsläpp, enligt Naturvårdsverket.

Regeringen fick tidigare i år också kritik från Klimatpolitiska rådet som i sin årsrapport skrev att den nuvarande klimatpolitiken kommer att öka Sveriges utsläpp.

När regeringen presenterade förslaget på 100 miljoner extra till Klimatklivet sa klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) att ”för att Sverige ska nå hela vägen ner till nettonollutsläpp till år 2045 så behöver vi ställa om och elektrifiera fordonsflottan”.

Ola Alterå, kanslichef på Klimatpolitiska rådet, säger till Läget att regeringens klimatpolitik inte ska bedömas utifrån vårändringsbudgeten. Klimatklivet har till exempel redan 5 miljarder att tillgå i budgeten. Han säger däremot att regeringen får allt kortare tid på sig att ge svar på hur de ska nå klimatmålen.

– Regeringen har tillsatt en utredning men kommer inte att börja genomföra förslagen förrän 2027 eller 2028. Man kan inte skjuta på allt till dess, säger Ola Alterå. Han pekar också på ett annat problem.

Regeringen skjuter till 100 miljoner till Klimatklivet, för att det ska byggas fler laddstolpar.
Regeringen skjuter till 100 miljoner till Klimatklivet, för att det ska byggas fler laddstolpar.

Han säger att andelen elbilar som säljs ser ut att plana ut i år, eller till och med minska lite, vilket den inte gjort tidigare år. Det beror delvis på att regeringen i februari förra året tog bort klimatbonusen som gavs till personer som köpte klimatvänliga bilar, säger han.

– Man skulle kunna ha en större avgift på bensinslukande bilar. Vi (Klimatpolitiska rådet, reds.anm) pekar på att elfordonsutvecklingen är något man kan behöva göra något åt ganska snabbt, säger Ola Alterå.

Ämnen i artikeln
Mer från: Klimat
Mer från Nyheter