Efter larm om tvångsarbete – Temu-samarbeten på Tiktok kritiseras

Låga priser, rabattkoder och ”bra att ha”-prylar. Så marknadsförs lågprisföretaget Temu av kreatörer på sociala medier. Samtidigt misstänks Temu för att ha dåliga arbetsvillkor, något som får många att ifrågasätta samarbeten med dem.

– Man har ett jättestort ansvar för vilka man marknadsför. Speciellt när många tittare är unga, säger Tiktok-kreatören Mikaela Milovancevic till Läget.

Temu säljer varor på sin webbsida och i sin mobilapp.
Temu säljer varor på sin webbsida och i sin mobilapp.

”Shoppa som en miljardär”. Så lyder det kinesiska företaget Temus slogan. Efter att ha grundats år 2022 har företaget snabbt vuxit sig stort. I dag toppar deras mobilapp listorna som den mest populära gratisappen på flera av de största appmarknaderna. Som kund kan du hitta allt från kläder till bildäck. Den gemensamma nämnaren är låga priser.

I juni förra året släppte den amerikanska kongressen en rapport om arbetsvillkoren i de fabriker som tillverkar varor åt Temu. Enligt rapporten finns en ”extremt stor risk” att varorna är gjorda under tvångsarbete.

”Användning av tvångs-, straff- eller barnarbete är strängt förbjudet. Innan företag får lista produkter på Temu måste varje leverantör underteckna ett avtal där de lovar att följa lagar och regler på deras specifika marknader.”, skrev Temu till SVT i december förra året.

Samtidigt framgår det i den amerikanska kongressens rapport att det inte behövs några kontroller för att säkerställa att reglerna uppfylls.

Under de senaste månaderna har samarbeten med Temu flödat på sociala medier, framförallt på Tiktok. Olika kreatörer visar upp produkter de har beställt hem och förklarar varför tittarna borde göra samma sak. Tittarna får också ta del av en rabattkod som ger upp till 90 procent rabatt på vissa varor. När 19-åriga Mikaela Milovancevic fick upp samarbeten med Temu i sitt Tiktok-flöde blev hon besviken.

– Jag förstår inte hur man kan tycka att det är okej att marknadsföra ett sådant företag, säger hon.

Mikaela Milovancevic brukar tipsa sina 3 000 följare på Tiktok om hur man handlar mer begagnat.
Mikaela Milovancevic brukar tipsa sina 3 000 följare på Tiktok om hur man handlar mer begagnat.

Kort därefter bestämde hon sig för att lägga ut en egen video där hon kritiserar samarbeten med företaget. Videon har i dag drygt 54 000 visningar.

– Jag tänkte att jag behövde prata om det. För det var ingen annan som gjorde det, säger hon.

Videon fick blandad respons. Samtidigt som de flesta i kommentarsfältet höll med henne skrev andra att de fortfarande tyckte om företaget, trots anklagelserna. Mikaela Milovancevic tycker att företag som Temu har romantiserats på sociala medier och tror att samarbeten är en av orsakerna till det.

Tiktok-kreatören ”Reklamationsrebellen” är en av de som har samarbetat med Temu. Till sina 29 000 följare på appen gör han videor där han reklamerar varor av olika stora anledningar. I en av hans senaste videor berättar han att han ska reklamera ett smörpaket för att det var svårt att öppna. Samarbetet med Temu är en av få videor där han inte kritiserar något. När Läget frågar honom om varför han har valt att samarbeta med företaget svarar han att det passar bra med hans karaktär.

”Det är en sådan extrem mismatch och utgör därmed grund för några riktigt roliga och provocerande tillfällen.”, skriver han i ett mejl till Läget.

Reklamationsrebellen fick erbjudandet om att samarbeta med Temu på mejl.
Reklamationsrebellen fick erbjudandet om att samarbeta med Temu på mejl.

Mikaela Milovancevic tycker att kreatörer har ett ansvar för vilka företag de marknadsför, speciellt när många av följarna är unga. Hon berättar att hon har fått flera erbjudanden om att samarbeta med olika fast fashion-företag, men valt att inte ställa upp.

– Man har ett jättestort ansvar. Speciellt på Tiktok där formatet är korta videor. Det tror jag får jättestor effekt, säger hon.

Reklamationsrebellen tror att det finns två anledningar till varför vissa väljer att samarbeta med Temu, trots att många av dem vet om larmen om tvångsarbete.

”Det är ganska enkelt. Antingen är man ovetandes eller obrydd. Jag tror att många bryr sig mer om den kortsiktiga ersättningen.”, skriver han.

Han berättar att han ska göra ett till samarbete med Temu i sommar. Enligt honom verkar det som att Temu ska ha en till kampanj med samarbeten i Sverige i juli och augusti.

Läget har sökt Temu utan framgång.

Ämnen i artikeln
Andra läser just nu
Mer från Nyheter