Den moderna fotbollens transfermarknad har skapat en ny typ av journalistik. Den 31-årige Fabrizio Romano har dominerat genren transferjournalistik i många år, och är världens överlägset mest följda journalist. Romanos karriär har nu fått unga pojkar att sluta drömma om att bli fotbollsproffs – de vill bli transferjournalister, precis som Fabrizio Romano.
Fabrizio Romano har totalt 72 miljoner följare på alla plattformar, vilket gör honom till världens överlägset mest följda journalist.
Foto: Fabrizio Romano/Instagram
Fotbollens övergångsmarknad har blivit en helt egen gren inom sportjournalistiken de senaste decennierna. Fotbollssupportrar har visat sig vara omättligt intresserade av nyheter om spelare som köps, säljs eller lånas, och lika intresserade av rykten om spelare som kanske ska byta klubb. Sportredaktioner över hela världen har numera reportrar som uteslutande bevakar övergångsmarknaden och dess rykten.
Bland alla dessa så kallade ”transferjournalister” finns ett fåtal som blivit globalt kända för att ha de bästa kontakterna, och därmed också är först med nya transfers och de senaste ryktena. Italienaren Gianluca di Marzio och spanska Gerard Romero är två exempel. Di Marzios Instagramkonto, där han flera gånger om dagen informerar om de senaste ryktena och övergångarna, har nästan en miljon följare.
Foto: Fabrizio Romano
31-årige Fabrizio Romano spelar dock i en helt egen liga, på ett Armand Duplantis-liknande sätt. Totalt 72 miljoner människor följer den karismatiska och kortväxta italienaren på Instagram, Facebook, X och Tiktok. Oftast är Romano mer känd än de spelare han rapporterar om, och lika känd är hans catch-frase: Here we go.
Romano har jobbat för stora medier som Sky och The Guardian, men det stora inflytandet har han genom sina sociala medier.
När Fabrizio Romano tittar in i kameran och säger ”Here. We. Go.” med sin kraftiga italienska brytning betyder det att en övergång är klar och bekräftad. Och det är svårt att förneka Romano de senaste fem åren har varit överlägsen med sin förmåga att få nys om spelaraffärer före alla andra transferjournalister.
När Romano år 2022 avslöjade att den japanska mittbacken Maya Yoshida var klar för tyska Schalke 04, och att Yoshida dessförinnan hade tackat nej till ett erbjudande från turkiska Trabzonspor, skrev Yoshida på X: ”Den här killen är otrolig...inte ens min fru visste om Trabzonspor”.
Romano svarade: ”Tack för de fina orden. Säg till din fru att följa mig här för Yoshida-updates”.
Den skämtsamma ordväxlingen på X fick stor spridning och gav upphov till internskämt bland trogna Romano-följare, i stil med: ”Fabrizio Romano vet att din tjej är gravid före du”, eller: ”Fabrizio vet att du ska få sparken innan du vet om det”.
Maya Yoshidas inlägg på X fick stor spridning, och gav upphov till skämt som att ”Fabrizio vet att du ska få sparken innan du vet om det”.
Fotbollsjournalisten Frederic Pavlidis har gjort stora mängder transferjournalistik för Fotbollskanalen genom åren. Han menar att många äldre fotbollssupportrar har blivit mätta på ständig transferrapportering, och att det tycks finnas en generationell skillnad.
– Jag tror att de äldre har tröttnat lite på den moderna transferjournalistiken. De kanske är intresserade av transfers till det lag de hejar på, medan den yngre publiken är intresserade av den här minut för minut-bevakningen och den finns ju i första hand på sociala medier.
Transferjournalistiken får ofta kritik för att vara journalistik helt baserad på rykten, men Frederic Pavlidis påpekar att Romanos genombrott berodde på att han faktiskt rapporterade nyheter som var verifierade.
– Romano slog ju igenom just genom att vara seriös i sin journalistik. Han hade flera av varandra oberoende källor till information, och det visade ju sig också att han väldigt ofta hade rätt, säger han.
Romanos inflytande har nu nått nya nivåer. På Instagram och Tiktok har det börjat dyka upp konton där unga killar försöker vara som Romano: Först att veta om den senaste övergången och det hetaste ryktet. Misslyckas det – snabbast med att rapportera det som Romano precis har rapporterat.
De unga killarna har också kommit på sina egna versioner av Romanos ”Here we go”. ”Here we skedaddle”, ”There we advance”, och ”Prepare for takeoff” är några exempel.
Först att få stor spridning på sin catch-frase var Winner T Shipa. Den unga brittiska pojken blev viral inom fotbollsmeme-sfären när han lanserade sin version av Romanos ”Here we go”, i en Tiktokvideo där han rapporterar att ytterbacken Aaron Wan-Bissaka precis har skrivit på för West Ham. Winner T Shipas catch-frase ”There we land” har sedan dess dykt upp i kommentarsfält överallt på fotbolls-Instagram, inte minst i Romanos kommentarsfält.
Winner T Shipa har fått nästan 600 000 följare på Tiktok – på fyra dagar.
Foto: Tiktok
Winner T Shipa är nu på god väg att uppnå den sportjournalistiska dröm som många i hans ålder har. Efter att ”There we land” blev viralt har han nu 590 000 följare på Tiktok, och 100 000 följare på Instagram – konton som Shipa startade för bara fyra dagar sedan.
Många började följa Shipa lite på skämt, men fick snabbt medge att den transferjournalistik som Winner T Shipa bedriver från sitt pojkrum någonstans i Storbritannien är både pålitlig och snabb.
Flera gånger har Shipa rapporterat om transfers flera timmar före sin idol, vilket resulterat i att hans kommentarsfält flödat över med kommentarer som ”Bro is hours faster than Fabrizio”, och ”Fabrizio is scared of this guy”.
Winner T Shipa har 500 000 Tiktokföljare på sitt fyra dagar gamla konto.
Foto: Instagram/Thatguysjokes
Ännu finns inga svenska motsvarigheter till Shipa, men konstigt vore väl om Sverige inte snart får sina egna aspirerande transferjournalister.