Coronapandemin har bara inneburit goda nyheter för bilåterförsäljaren Bilias ekonomi. Bilia visar i sin kvartalsrapport en vinst före skatt på 480 miljoner kronor i jämförelse med 219 miljoner kronor samma period förra året. Omsättningen, alltså företagets totala försäljning, steg till 9 344 miljoner kronor från 7 450 miljoner kronor.
Kristina Franzén, Bilias finansdirektör, berättar att det positiva resultatet beror på den ökade försäljningen av begagnade bilar, nya samarbeten och försäljningen av elbilar i Norge.
– Många köper begagnade bilar för att de vill ha en extra bil i familjen för att kunna röra sig friare, förklarar Franzén till Läget.
I Norge har regeringen gett tillåtelse för norska kommuner att sätta egna mål för att förbjuda användningen av fossildrivna bilar. Både Oslo och Bergen har nu satt målet att vara fossilfria år 2030. Redan år 2023 kommer den första nollutsläppszonen att vara på plats i Oslo.
– Norrmännen har sedan andra halvåret av förra året velat ha fler elbilar, berättar hon.
I Sverige har regeringen också ett inflytande på svenskarnas bilanvändning. En ny skattelagstiftning trädde i kraft den första april det här året. Alla bilar med låga utsläpp registrerade från och med den första april kommer att få en större klimatbonus. En klimatbonus betyder att bilägaren får tillbaka en liten del av den betalade skatten.
– Vi kan se att elbilsförsäljningen också har vuxit lite i Sverige, säger Kristina Franzén.
Den här månaden ingick Bilia i ett samarbete med Porsche och kommer nu att börja återförsälja deras bilar. Avtalet med Volvo börjar gå mot sitt slut men Bilia berättar att de fortfarande letar efter ett samarbete med dem. Återförsäljningen och samarbetet med Volvo har påverkat nästan sju miljarder kronor av de omsatta 30 miljarder kronor.
– Orderstocken för nya bilar var fortsatt på en hög nivå 13 471 bilar, knappt 300 fler än vid årsskiftet, skriver Per Avander om kvartalsrapporten.