Beroendet organisering: ”Skönt för hjärnan när det blir fint”
Publicerad
Organisering trendar på sociala medier och försäljningen av förvaringsprylar skjuter i höjden. Videor på färgkoordinerade garderober och enhetliga glasburkar i skafferier är lika med tillfredsställelse - och det älskar vår hjärna. Victoria Ahlberg, 24, och Joel Björk, 25, arbetar heltid med att organisera hos andra.
– Ibland hamnar jag i zen mode, det är bara jätteskönt, säger Victoria Ahlberg.
Hos Victoria Ahlberg och Joel Björk i Täby har var sak sin plats, och färgskalan i hemmet går i beige och grått.
– Vi övar på att vara lite stökiga, säger Victoria Ahlberg och pekar på tre mönstrade kuddar i soffan innan hon och Joel Björk slår sig ner vid köksbordet.
Victoria Ahlberg organiserade i sitt flickrum redan som sjuåring och rensade ut gamla leksaker för att göra fint. Idag lever hon och sambon Joel Björk på att göra just det. Joels intresse för organisering kom efter att han träffat Victoria och drömmen om ett gemensamt företag blev verklighet 2020.
– Vi säljer en tjänst åt folk som vill hitta en struktur i sitt hem, säger Joel Björk och häller upp svartvinbärssaft.
Och att hitta struktur i hemmet har visat sig vara ett vinnande koncept på sociala medier. Att influerare anställer organiseringskonsulter och ger ut rabattkoder för förvaring på sociala medier har pågått i flera år. Flera svenska influerare har skapat innehåll på bland annat Youtube genom att rensa och organisera hemma med “proffshjälp”.
Victoria Ahlberg och Joel Björk trivs bra i ett organiserat hem.
Foto: Tuva Wase
Kan vara beroendeframkallande
Victoria Ahlberg och Joel Björk spenderar flera dagar i veckan åt att organisera andras och sitt egna hem. De tröttnar aldrig på ordning och reda. Och det verkar heller inte användarna på sociala medier göra.
Kommentarer som “Så satisfying och skönt för själen att kolla på”, “Absolut bästa contentet som finns på Youtube” och “Älskar sånt här” fyller kommentarsfälten på flera videor.
Satisfying, eller tillfredsställelse som det heter på svenska, går att beskriva som en känsla av ordning och kontroll, menar Håkan Fischer som är professor i psykologi.
– När vi upplever tillfredsställelse känner vi ofta att något är ”rätt”, organiserat eller avslutat på ett tillfredsställande sätt. Det kan ge en känsla av inre lugn eller belåtenhet, berättar han.
Victoria Ahlberg visar runt i den ordnade lägenheten. Hon känner igen sig i det Håkan Fischer förklarar.
– Det är skönt för hjärnan när det blir fint, säger hon och beskriver organiseringen som en typ av terapi.
– Ibland hamnar jag i zen mode, det är bara jätteskönt. Vissa gillar att måla, men för mig handlar det om att få rensa ur en låda. Hon skrattar.
Skärmdump från en influerares kommentarsfält på en organiseringsvideo.
Foto: Tuva Wase
Att organisera aktiverar olika områden i hjärnan. Samma områden kan aktiveras även om man “bara kollar” på organiseringvideor. Till exempel stimuleras belöningssystemet när vi slutför uppgifter och skapar ordning.
– Dopamin, ett signalsubstans i hjärnan som är kopplat till belöning och motivation, frigörs när vi känner oss tillfredsställda av organisering, berättar Håkan Fischer.
Tillfredsställelse kan vara en stark drivkraft att till exempel ta tag i sitt stökiga rum. Men det finns en möjlighet för känslor av beroende på grund av tillfredställelsen. Ett beroende för organiseringsvideor kan liknas med andra typer av beroende, till exempel sociala medier, porr och datorspel.
Organisering har trendat på sociala medier under flera års tid.
Foto: Tuva Wase
Plast- och glaslådorna tar över
Att organisera hemma är en trend som många företag snappat upp. I butiker som säljer förvaring möts kunden ofta av flera hyllor med plast och glasburkar för kyl och skafferi.
Flera av företagen uppger att försäljningen ökat och uppger att trenden på sociala medier är en anledning. Majoriteten av företagen vi kontaktat samarbetar med influerare.
Hela väggar täckta av skafferi och matförvaring.
Foto: Tuva Wase
I skafferiet hos Victoria Ahlberg och Joel Björk står genomskinliga plastlådor uppradade och uppmärkta med innehållet. Victoria häller över havregryn från orginalförpackningen till en plastlåda och berättar att man inte måste köpa ny förvaring för att få ett organiserat hem. Hos många kunder har de inte köpt in någon ny förvaring alls, utan använt det som redan finns i hemmet.
– Det finns alltid några tomma skolådor som man kan klippa upp, istället för att köpa en låda för 50 kronor, säger Joel Björk.
Duon konstaterar att organiseringen sitter i huvudet och inte i plastlådorna.
– Vi har ju sett kunder som köpt in lådor, men de hamnar orörda på en hylla eller så fylls de med saker utan organisering, fortsätter Joel Björk.
Sedan ger han en blick åt en stor hög av plastlådor i olika storlek som står placerade mitt i hallen och rodnar till.
– Det där är faktiskt förvaring som ska till en kund, skyndar Victoria att tillägga.