Bättre digitala verktyg men lite kompetens

Tillgången till digitala verktyg i högstadie- och gymnasieskolor har ökat enligt en rapport från Skolverket. Enligt undersökningen upplever förskolelärare och andra lärare att de behöver bli bättre på det digitala. Alla håller däremot inte med.

Rapporten konstaterar att lärarna känner till vilken digital kompetens de behöver men att de inte har den. Även om lärarna behöver utveckla sina digitala kunskaper, håller eleverna inte med. I undersökningen svarade runt 75 procent av eleverna i årskurs sju till nio och gymnasiet, att de flesta lärarna använde datorer och surfplattor på ett bra sätt.

Viola Hellenius, 16, är en av dem. Hon ska snart börja gymnasiet och tycker att hennes lärare sköter datoranvändning bra.

– Det är oftast mycket strul med att de inte hittar mejl. Annars fungerar det väldigt bra, säger Viola Hellenius.

På hennes skola har de tillgång till en surfplatta per elev. Dessa surfplattor används för att till exempel ta anteckningar och till arbetet med olika uppgifter. Tidigare kunde eleverna ladda ner vilka appar som helst men det har ändrats. Nu har skolan lagt in ett filter som gör att endast skolappar går att använda.

– Från början kunde man ladda ner vad som helst. Många har gjort annat på lektioner och använt iPaden till fel saker, säger Viola.

Teknik hos de yngre

Datorer och surfplattor är någonting som inte enbart äldre elever ska ha tillgång till. Redan på förskolan ska barnen ha tillgång till viss teknik. Lisa Elmér är förskolelärare i Stockholm:

– Vårt främsta arbetsredskap är vår iPad men vi använder oss också av projektorer och högtalare för att spela musik, säger Lisa.

När Lisa studerade på förskollärarprogrammet hade hon en delkurs där fotografering och pedagogisk dokumentation behandlades. Därför känner hon att hon klarar av förskolans digitala arbete.

För att förenkla arbetet med IT har de på förskolan ambassadörer. Dessa har som uppgift att gå på kurser och förmedla ny kunskap om teknologin med resterande medarbetare.

Lisa berättar hur det bland annat i läroplanen och planer från Stockholms stad står att alla barn ska ha tillgång till en viss teknik. Det står även att barnen ska ha en möjlighet att utveckla sin tekniska kompetens.

– Det är inte så mycket att barnen spelar på iPaden. Det är mer lärarnas arbetsredskap. Barnen har egna plattor där de spelar och det finns inte så många appar än. Men det kommer fler och fler, säger Lisa Elmér.

Ämnen i artikeln
Andra läser just nu
Mer från: Nyheter
3 min

Spelmissbruk: ”Börjar som spännande och kul”

Spelmissbruk blev klassat som en sjukdom i Sverige år 2017.

Världsmiljödagen - en kampanj för en grönare framtid

Nyheter Söndagen den 5 juni är det Världsmiljödagen. Temat för året gå...

Sommarjobb: framtidsdrömmar och extrapengar

Nu står sommaren runt hörnet och för många ungdomar väntar någ...

Försvunnet sommartorg äntligen på plats

Nyheter Efter visst strul så är Kista Sommartorg för det mesta på plats.

”Alla bör ha läxhjälp för barn och ungdomar”

Nu anas ljuset i tunneln, skolterminen börjar lida mot sitt sl...

Så får du stressen att sluta

Nyheter Men vad är egentligen stress?

Mer från Läget
1 min

Bli en klimathjälte genom att få maten att hålla längre

Play Varje år slängs tonvis av maten vi köper. Ofta är det för att ...

3 min

Gingerjompa berättar om hur det är att vara TikTokare

Play Läget har följt den svenska influencern John Hedin, också känd som Gingerjompa, när han intervjuar människo...

3 min

Spelmissbruk: ”Börjar som spännande och kul”

Spelmissbruk blev klassat som en sjukdom i Sverige år 2017.

Fightingspelsträffar - den moderna arkaden

Play öreningen LightDash träffas varje vecka i en brädspelsbutik för att spela fightingspel. Men varför ses fysi...

Krympflation - tricket funkar, om du inte ser det

Ekonomi Tycker du också att chipspåsarna med tiden innehåller mer luft...

Så skyddar du din identitet

Krim Läget har intervjuat dataskyddsexperten Louise Yngström Valde för att få tips om hur man kan undvika att bl...