Coronapandemins konsekvenser har sipprat genom hela musikbranschen, ner till de allra minsta beståndsdelarna. Sånt som man inte tänker på i första hand – som skivsläpp och releasefester.
Folkhälsomyndighetens förbud mot folksamlingar större än 50 personer har nämligen gjort traditionella skivlanseringar omöjliga. Men artisterna och banden har anpassat sig. Ur coronarestriktionerna har flera kreativa nya lösningar mejslats fram.
Online-evenemangens guldålder
Ett framgångsrecept har varit att flytta ut evenemangen på sociala medier. Många har helt enkelt valt att anordna liveströmmade skivsläpp i stället. Vissa, stora, artister och skivbolag har dragit igång ambitiösa ”virtuella fester” för att bygga upp intresset kring sin nya musik.
Men sociala medier-vägen är inte bara för de med ett väloljat skivbolagsmaskineri i ryggen. Självständiga och mindre välkända artister har anordnat liknande evenemang de också. Fast i mindre skala.
”Kan inte inte ni komma till skivsläppet, kanske skivsläppet kan komma till er”
Online-vägen är inte heller den enda vägen framåt. Vissa artister har hittat lösningar på helt andra håll. Stockholmsbandet June Vide till exempel, som organiserade en mobil skivlanseringsfest med cykel och släp.
Bandets sångare Agnes Båth säger att idéen föddes ur en tung situation med många inställda evenemang – men visade sig bli ett roligt, alternativt sätt att fira sin skivrelease.
– Vi fick våra LP-skivor och vi hade planerat att hålla en release för dem på Yttons. Men sen kom corona och då fick vi tänka om.
Så June Vide-medlemmarna stängde ner det gamla evenemanget och startade ett nytt: en skivlansering på hjul.
– Vi la skivorna i en cykelvagn och åkte runt på Söder och sålde dem.
Agnes Båth säger att de förmodligen fick mer exponering genom att cykla runt med skivorna i vagn målad med deras logga, än de hade fått annars. Och bandets basist, Sally Otter Arosenius håller med.
– Det var jättekul. Vi träffade massa roliga människor som kanske aldrig hade träffat annars. Mycket roliga gubbar som ville snacka musik, säger hon.
En av besökarna var 24-årige Fabian Wesenlund, som kom förbi Hornstull för att köpa ett album. Han är positiv till cykellösningen.
– Ja! Det var roligare än en vanlig release.