Årets trend ”Coolcation” lockar turister till Sverige

Europa hettar upp stadigt. Läget har tidigare rapporterat om att 2023 var det varmaste året i dokumenterad historia. I takt med klimatförändringen har trenden ”Coolcation” kommit till.

Coolcation vid Haväng.
Coolcation vid Haväng.

I Europa råder ingen brist på turistmagneter. Italien, Spanien, Frankrike, listan kan göras lång. Med sån stark konkurrens kan det ibland kännas som att Sverige lämnas vid sidan av. Men en ny trend pekar i motsatt riktning.

I och med den ökade temperaturen har ett nytt begrepp myntats; coolcation.

Resemagasinet Conde Nast förutspådde i april att “coolcationing” skulle bli en av årets största trender. Begreppet går ut på att söka destinationer med svalare temperaturer och mindre folksamlingar. Tidningen förutspådde att Sveriges tillbakalutade persona tillsammans med den hanterbara sommarvärmen skulle passa perfekt med coolcation.

Under 2024 reste fler och fler turister från mellan-och-södra Europa till Sverige, enligt TV-nätverket Euronews. Jämfört med dessa länders temperaturer, där värmen kan nå uppemot 30-40C, ligger Sverige och Norden ofta runt behagliga 20C.

Haväng på Österlen i Skåne är ett ställe som verkar perfekt lämpat för coolcation. Läget har varit på plats för att ta temperaturen på de arbetande och besökande.

Oskar, 34 år, jobbar nära stranden på Haväng.
Oskar, 34 år, jobbar nära stranden på Haväng.

Oskar, 34 år, jobbar i en glasskiosk nära en strand vid Haväng. Han menar att han märkt av en stor tillströmning av turister. Främst ser han tyskar, men också besökare från andra europeiska länder, såsom Frankrike och Nederländerna.

– Det är just för friheten. Här har vi ju allemansrätten. Stränderna och naturen är jättefin, säger Oskar.

Ferdinand, 40 år från Belgien, är på semester i Sverige med sin familj. Han förklarar att andra populära turistländer, som Italien och Grekland, är för varma för honom. Han tror även att hans två barn, Noelle och Brun, också uppskattar den svenska svalkan.

Men för honom finns det ytterligare en faktor; den svaga kronan.

– Självklart vet man att det blir billigare när kronan är svag. Det kanske inte känns helt rätt, men som förälder passar man på då, säger Ferdinand.

Samtliga skyltar vid Havängs camping skrivs på svenska, engelska och tyska.
Samtliga skyltar vid Havängs camping skrivs på svenska, engelska och tyska.

Jim Hofverberg, kommunikationschef på Visit Sweden, är mer skeptisk till trenden. Han menar att det är svårt att avgöra om det faktiskt blivit mer resande till Sverige på grund av coolcation, men ser samtidigt ett värde i begreppet.

– Enstaka reseaktörer kan kanske uppleva att efterfrågan ökar, men anledningarna till det kan vara många: till exempel att aktören marknadsfört sig, eller att aktören enbart erbjuder ett smalt sortiment osv.

– Vi vet alltså egentligen inte om det är en resetrend eller inte. Men det är definitivt ett trendande begrepp, vars användning tagit rejäl fart, säger Hofverberg till Läget.

Jim Hofverberg, kommunikationschef på Visit Sweden.
Jim Hofverberg, kommunikationschef på Visit Sweden.

Huruvida Sverige kan hantera ökad turism eller inte är självklart för Hofverberg.

– Det kan vi. Utan tvekan. Sverige har inga som helst problem med att ta in fler turister. Det råder snarare underturism i Sverige än överturism.

Ämnen i artikeln
Mer från Nyheter