Ångest och skuldkänslor kopplat till Klarna-appen

Betaltjänsten Klarna har gjort det möjligt för personer att handla med pengar de inte har. Deras koncept "Få först. Betala senare" syns i dag på nästintill alla de största handelshemsidorna.
– Unga känner sig tvingade att handla, även om de inte har råd, säger Frida Rosengren, 19.

Frida Rosengren är en van användare av Klarna-appen. Men erfarenheterna är inte bara positiva.
Frida Rosengren är en van användare av Klarna-appen. Men erfarenheterna är inte bara positiva.

Att använda Klarna som betalsätt är i dag mer regel än undantag för många konsumenter. Banken erbjuder bland annat kortbetalning, delbetalning och fakturaköp. Läget har pratat med Frida Rosengren, 19, som trots sin ringa ålder har flera års erfarenhet av betaltjänsten.

– Jag har alltid tyckt att det är en jättebra app och tjänst tills senaste gången jag använde mig av dem, berättar hon.

I dag används Klarnas betaltjänst för alla möjliga typer av köp. Bokning av resor, köp i mataffärer, hotell, apotek och klädsajter. Listan kan göras lång. Som ung i ett samhälle präglat av konsumtionshets är det lätt att handla för pengar du inte har.

– Jag tror många använder Klarna på grund av köphets. När profiler på sociala medier delar ut rabattkoder känner unga sig tvingade att handla, även om de inte har råd. Jag är själv skyldig till det här, säger Frida Rosengren.

Konceptet "Få först. Betala senare" är tätt sammankopplat med Klarna. Men att skjuta på betalningar till framtiden är inte bara positivt. I appen samlas alla utgifter under kategorin "Betalningar". Det kan vara en jobbig kategori att besöka tycker Frida.

– Känslorna jag själv upplever när jag loggar in på Klarna och ser mina betalningar är en form av ångest, nervositet och skuld. Jag vet att jag inte behöver vissa saker men på grund av köphets genom sociala medier och reklam känner jag att jag behöver dem, säger hon.

Läget har sökt Klarna för kommentar.

Mer från Läget