4B-rörelsen: Från samhällelig exklusion till valet att inte delta

Män har historiskt sett stått över kvinnor i det sydkoreanska samhället, men till följd av 4B-rörelsen har det tagit en ny bana. Befolkningen krymper och kvinnorna slåss inte längre mot patriarkatet. De lämnar det bakom sig.

Genom Sydkoreas historia har män haft en dominerande roll – både i familjen och i samhället. De ska försörja och bestämma, kvinnan ska föda barn och lyssna. Men förändringar sker och gamla seder har börjat ifrågasättas.

I dag är unga sydkoreanska kvinnor mer utbildade än vad männen är, men vill de försörja sig själva ska de inte skaffa barn. Alice Andersson, 21, studerar i Seoul och förklarar att kvinnor i landet måste kompromissa mellan att ha ett jobb och att ha en familj.

– Om du blir gravid kan du bli uppsagd och skaffar du barn är det du som måste ta hand om dem, säger hon och fortsätter:

– I går såg jag en unge i en barnvagn, men annars vet jag inte om jag har sett några.

Alice Andersson har spenderat vårterminen i Seoul. Hon säger att det märks att färre barn föds.
Alice Andersson har spenderat vårterminen i Seoul. Hon säger att det märks att färre barn föds.

I takt med att könsroller ifrågasätts och att tankar om jämställdhet lyfts i Sydkorea har avståndet mellan könen ökat. Det har resulterat i framväxten av en rörelse med kvinnor som avstår förhållanden med män helt och hållet.

4B-rörelsen är en radikal feministisk kvinnorörelse vars medlemmar följer fyra punkter: Att inte dejta män, inte skaffa barn med män, inte ha sex med män och att inte gifta sig med män.

För kvinnorna i rörelsen ses heterosexuella relationer som en förlängning av de patriarkala strukturer som de menar att de redan plågas av. Fokuset ligger därför inte på att förändra män. I stället väljer de en alternativ livsstil — helt utan dem.

Sydkoreas befolkning sjunker snabbast i världen och även om syftet med 4B-rörelsen inte är att reformera samhället, påverkar filosofin landets befolkningsmängd. Förra året föddes endast 0,72 barn per kvinna och till år 2100 beräknas populationen ha halverats.

På så sätt leder medlemmarna i rörelsen en oavsiktlig revolution som återspeglar historiskt motstånd. Rebecca Selberg, docent i genusvetenskap vid Lunds universitet, förklarar att det sedan antiken har dokumenterats att kvinnor nekat män sex och närhet för att få sin vilja igenom.

– Då blir förmågan att reproducera sig och att utöka mänskligheten ett maktmedel.

Men det radikala motståndet har lett till starka motreaktioner. Bland annat från maskerade unga män som dyker upp under protester mot sexuellt våld och sexism för att håna demonstranter.

Rebecca Selberg säger att sådana utlopp kan bero på en upplevelse av maktförlust.

– När en grupp som haft all makt börjar förlora delar av den till en annan grupp kan det uppfattas som att man är i underläge, även om det egentligen blir mer jämställt.

Utöver glåpord och fraser som ”Ut med manshatare!” och ”Feminism är en psykisk sjukdom!” skriker motdemonstranterna “Duns! Duns!” för att imitera ljuden som de menar att de “fula feministiska grisarna” gör när de går, enligt The New York Times.

Förr i Sydkorea var det inte ovanligt att kvinnor som blivit våldtagna kunde tvingas gifta sig med sina förövare – i syfte att bevara familjens heder.
Förr i Sydkorea var det inte ovanligt att kvinnor som blivit våldtagna kunde tvingas gifta sig med sina förövare – i syfte att bevara familjens heder.

Trots det hårda politiska landskapet är normerna i Sydkorea strikta och att prata öppet om sina åsikter är lika tabubelagt som att prata högt i allmänhet. Medlemmarna i 4B är därför anonyma, precis som de män som protesterar mot dem och Alice Andersson säger att hon inte har hört talas om rörelsen tidigare.

Enligt henne kan det bero på att sydkoreaner ofta håller sig inom ramen för vad som förväntas av dem.

– Grupptryck är vanligt och man vill inte sticka ut för mycket här. I västerländsk kultur är man mer rakt på sak: “Jag tycker att du har fel”, ”Jag tycker såhär”. Så är det inte i Sydkorea.

Exakt hur 4B växte fram är oklart. Men rörelsen gjorde sitt namn hört under en våg av internetaktivism 2016, då en ung man mördade en jämnårig kvinna på en offentlig toalett i Seoul. Gärningsmannen sa till polis att han begick brottet eftersom kvinnor alltid har ignorerat honom. Men trots uttalandet bedömde polisen inte mordet som ett hatbrott.

Kvinnor i landet kände ett enormt svek, men fann gemenskap i chattrum online.

I december samma år, när det sydkoreanska födelsetalet låg på 1,2 barn per kvinna, lanserade regeringen en nationell karta som visade antalet kvinnor i fertil ålder i varje kommun. Kartan skulle uppmuntra kvinnor i kommuner med låg barnafödsel att föda fler barn.

Anonyma feminister blev rasande och ansåg att staten behandlade dem som boskap. Samtal flödade online och det var i dessa chattrum som 4B växte fram till en slogan – och till slut en rörelse.

Ämnen i artikeln
Mer från Nyheter