Deras pappersark är värda miljoner

Noga analyser av pappersarkets potential är grunden till framgången. På bara tre månader har Desenio sålt posters och ramar för 402 miljoner kronor, en ökning med 125 procent.

På bara 8 veckor förvandlas det vita pappret, efter noggranna analyser, till en poster som säljs på Desenios hemsida. Bästsäljarna är abstrakta och går i nyanserna vitt och beige, priset börjar vid 99 kronor.

– Vi är väldigt data- och trenddrivna när vi väljer motiv. Vi utgår från vilka färger och typer av motiv som uppskattas, sedan skapar vi fler av den sorten, säger Annica Wallin som är kreativ chef på Desenio.

Men hon är inte rädd för att de missar potentiella kunder genom att designa posters som bara faller en viss person i smaken.

– Den ena delen är att göra mer av det kunderna visar att de gillar. Men vi testar hela tiden nytt också, det kan vara alltifrån mer färg eller mer humoristiska motiv.

Smaken skiljer sig inte bara från person till person, utan också från land till land. I analyserna syns tydliga skillnader på smak mellan framförallt de europeiska länderna.

– Tyskland vill ha väldigt romantiska motiv som blommor, fransmännen vill ha mycket grönt, typ palmer, och svenskarna vill ha abstrakta motiv i en beige färgskala.

Succé efter börsdebuten

På bara tre månader har Desenio håvat in 402 miljoner kronor efter börsdebuten i februari, en ökning på 125 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. ”Första kvartalet överträffade våra ambitiösa förväntningar”, skriver vd:n Fredrik Palm i rapporten.

Annica Wallin tror att det är deras datadrivna designprocess, men kanske också pandemin, som ligger bakom succén.

– Det har hjälpt oss att alla suttit hemma och stirrat på sina tomma väggar under pandemin, många ser våra posters som en enkel förändring. Vi är också väldigt snabba på att se vad som kommer bli nästa stora trend – trendsättare, kan man säga att vi är. Men jag vet inte vad nästa stora postertrend kommer bli.

Relaterade ämnen

Mer från: Ekonomi

2 min

Rekordmånga unga aktiesparare

"Först investerade jag i GameStop."

2 min

Skakigt för unga på bostadsmarknaden

Radio "Jag känner mig orolig".

Att bona om hemma - trendigt under pandemin

Ekonomi Konsumtionen av hemtextilier ökar

Orosanmälningarna har ökat i Västervik

"Benägenhet och vilja att anmäla misstanke om missförhållanden kan ha ökat i samhället".

Deras pappersark är värda miljoner

Ekonomi Noga analyser av motivens potential är grunden till framgången.

”Corona har inte påverkat om vi ska anställa i sommar”

Ekonomi Byggjätten Peab kommer inte dra ner på antalet sommarjobb för ungdomar.

Började som UF-företag – omsätter nu 4 miljoner kronor

Ekonomi "Men jag går inte över lik för att få företaget till en viss nivå."

Kommun dubblerar kostnader inom fritidsverksamhet

Kommun Läget reder ut siffrorna.

Mer från: Läget

2 min

Oron efter dådet i Hjulsta - barnen rädda för att bli offer

Nyheter Det dödliga våldet i förorterna väcker allt mer oro inför framtiden bland barn och unga.

2 min

Stor omvandling pågår av Slakthusområdet

LÄGET LYSSNAR Industriområdet ska bytas ut mot nya bostäder, arbetsplatser, parker och torg.

2 min

Hemlös i Stockholm

Det finns 33000 hemlösa i Sverige och det blir allt fler. Suzanne Henriksson berättar om sina erfarenheter.

1 min

Tre sorters äggröra

Recept Läget lär dig göra fransk, amerikansk och engelsk äggröra.

När David var i tonåren började han sälja droger.

Personligt När David var i tonåren började han sälja droger. Allting började med en simpel tjänst åt en kompis. Flera ...