Tobaksfritt men långt ifrån problemfritt

Förpackning med tobaksfritt snus, snus i fickan.

Allt fler börjar snusa tobaksfritt snus och inte minst unga när förpackningarna lyser i neonfärger och smakar citrusfrukter. Varnande etiketter för beroendeframkallande ämnen pryder dosorna och strikt förbud råder för personer under 18 år. Samtidigt delas gratisprover ut på festivaler och influencers gör reklamfilmer på youtube.

– Vilken marknadsföring för snus syftar du på? Jag tror inte vi haft en annons för snus sedan den gamle fotbollsspelaren Ralf Edström gjorde en annons i tidningen ”Folket i bild” i slutet av 1970-talet, säger Johan Wredberg, chef för kommunikation och medierelationer på tobaksföretaget Swedish Match.

– Vilken marknadsföring syftar du på? Vi har haft ett par begränsade samarbeten avseende sociala medier i Sverige och Danmark (vilket pågick under en avgränsad tid, men som nu är avslutade sedan länge), fortsätter han bestämt.

Lydia Conradsson på en uteservering i Kalmar.

På en uteservering i den starkt lysande vårsolen sitter Lydia Conradsson, 19 år. Intill henne på bordet ligger en nyöppnad förpackning av det tobaksfria snuset Zyn med smak av espresso. Den matchar hennes outfit. Hon snusar bara på fest, men under vårt samtal blir suget allt mer påtagligt. En gång avbryter hon sig själv mitt i en mening.

– Det hade ju inte varit fel med en liten nu, säger hon, men hejdar sig själv och fortsätter berätta om lockelsen med nikotinpåsarna.

Tobaksfria snuset har en ljus färg och saknar doft och smak av ursprungstobaken. Enligt leverantörerna finns det ingen tobak kvar i slutprodukten, men nikotinet som är ett beroendeframkallande ämne och ger användaren en kick består. Ett av varumärkena som tillverkar nikotinpåsarna är Zyn som säljs av tobaksföretaget Swedish Match.

Zyn kommer i små portionspåsar och i flera olika smaker och styrkor. Äpple-mint, ingefära-blodapelsin och citron är bara några av smakerna som företaget erbjuder. Tobakslagens bestämmelser för marknadsföring gäller inte Zyn eftersom produkten är tobaksfri vilket har möjliggjort för företaget att göra reklam för produkten både på sociala medier och genom samarbeten, bland annat med youtubetrion Jacque, Thomas och Oscar.

Hård kritik mot snusföretagen

Stark kritik har riktats mot snusföretagens reklam från flera organisationer som arbetar för tobakskontroll, inte minst från A Non Smoking Generation. Helen Stjerna är generalsekreterare på organisationen och hon anser att tobaksfritt snus är ett oförskämt sätt för tobaksindustrin att tjäna pengar på unga och kringgå lagstiftningen i Sverige.

– Tyvärr har företag lyckats lura svenska myndigheter och kan därför fritt marknadsföra sina produkter till barn och unga via sociala medier, samarbeten, festivaler och events, säger Helen Stjerna.

Helen Stjerna på A Non Smoking Generation.

Kommunikationsansvarige Johan Wredberg på Swedish Match har tidigare hört kritiken som A Non Smoking Generation riktar mot Zyn, men enligt honom är det som Helen Stjerna påstår osanningar som står mot fakta och verklighet.

– Zyn saknar reglering så hur skulle vi kunna runda en lagstiftning som inte finns? Vi har tagit utgångspunkten i befintlig reglering för bland annat e-cigaretter som inte heller innehåller tobak i branschöverenskommelsen. Vi har även vid flera tillfällen påtalat vikten av en reglering av tobaksfria nikotinprodukter och välkomnar en sådan, säger Johan Wredberg.

Johan Wredberg på Swedish Match

Idag saknas lagreglering för tobaksfria snusprodukter med nikotin. Det har istället gjorts en branschöverenskommelse om marknadsföringen av produkterna som kan betraktas som god marknadsföringssed. I överenskommelsen har man bestämt att lägga sig på en nivå som innebär näst intill reklamförbud. Om den skulle brytas kan det anses att bryta mot marknadsföringslagen.

Helen Stjerna vittnar om många ungdomar och särskilt tjejer på högstadier och gymnasieskolor runt om i Sverige som lever i tron om att tobaksfritt snus är ofarligt för att det säljs in som tobaksfritt.

– Det finns ett enormt utbud av lockande smaker och utseenden som attraherar unga. Snuset smakar inte äckligt eller är särskilt avskräckande, till skillnad från vanligt snus, säger Helen Stjerna.

Lydia Conradsson greppar den bruna dosan och pressar ner den i fickan på jeansen så att en avslöjande cirkel formas. Hon började snusa tobaksfritt snus i tvåan på gymnasiet lite då och då som ett komplement till dem som började röka. Variationen av snussorter och att det känns enklare och mer hälsosamt än andra produkter är det främsta som lockar för Lydia Conradsson.

– Rökning kan vara omständigt när man måste gå ut, tända en cigg och hålla avstånd, men snus kan man ta vart och när man vill. Dessutom, kolla på ciggpaketen kontra snusförpackningar, det är ju som dag och natt.

Samma planta minus bruna bladrester

Helen Stjerna tycker att tobaksfritt snus är tobak, eftersom nikotinet i produkten fortfarande framställs av tobaksplantan, men innehåller till skillnad från tobaksprodukter inga bruna bladrester. Enligt henne är all marknadsföring av tobak problematisk och marknadsföringsförbudet borde gälla även när tobaksföretagen hittar på nya produkter.

– Vi har inte råd att forska på nya produkter i 60 år för att komma fram till att det var lika farligt som cigaretter. Då har vi förlorat några generationer människor till, säger Helen Stjerna.

Johan Wredberg vill inte gå djupare in på Swedish Match resonemang bakom marknadsföringen av Zyn, men berättar att tillgången på alternativ till cigaretter är positivt för samhället i stort. Förnekelse av detta och kritik mot Swedish Match som företag baseras endast på ideologiska resonemang enligt Johan Wredberg.

– Det spelar ingen roll om vi plockar ut allt som i teorin är farligt ur produkten så kommer A Non Smoking Generation ändå att kritisera. Ponera att vi hade tillverkat ett snus av tomat eller potatis som också innehåller nikotin? Vatten är förresten också farligt. Dricker du fem sex liter på en gång så är risken för död överhängande, säger Johan Wredberg.

Relaterade ämnen

Mer från: Nyheter

Nya djurskyddsregler ska minska antalet hemlösa katter

DJURSKYDD Kattägare ansvariga för att inga oplanerade kattungar blir till.

Alternativa studentfiranden

STUDENTEN Stockholms studenter hittar egna sätt att fira på

51 sec

Ny skatt på plastpåsar

RADIO Märks redan av i affärerna

2 min

Att jobba med covid-sjuka, och att inte göra det

Läget träffar en läkarstudent

2 min

Paolo Robertos ursäkt är ingen ursäkt

LÄGET LYSSNAR Paolo Roberto skyller sitt sexköp på ett självskadebeteende men det är ingen ursäkt för att vara en torsk

1 min

Tomma tunnelbanor i rusningstrafiken

LÄGET LYSSNAR Stockholmarna undviker kollektivtrafiken efter myndigheternas rekommendationer, men många är besvikna på SL...

49 sec

Partybussar ersätter studentflaken

INRIKES Istället för studentflak åker studenterna partybuss

2 min

Svenska turister är utfrysta i Europa

CORONA Otto Westling, 27 år säger vad han tycker om svenskarnas behandling

Mer från: Läget

3 min

Läget på utställning

LÄGET LYSSNAR Alice Aycock ställer ut på Djurgården

Nya djurskyddsregler ska minska antalet hemlösa katter

DJURSKYDD Kattägare ansvariga för att inga oplanerade kattungar blir till.

”Att få panik och ge upp kommer inte hjälpa”

Omställningen till digital undervisning var inte hel...

Solbränd eller inte – så solar du säkert

SOLSKYDD Vilka solskydd kan man egentligen lita på?

1 min

Läget planterar tomater!

LÄGET LYSSNAR Lyssna på när Läget snackar odling