De kan ha hittat ett nytt sätt att flyga - helt miljövänligt

Joakim Svanfeldt, 19

Genom ett stort intresse för teknik hittade Joakim Svanfeldt flygningen. Nu har han och hans vänner uppfunnit en motor som skulle kunna revolutionera dagens flygteknik.

Nyckeln vrids om inifrån. Dörrarna dras isär och ger ifrån sig ett metalliskt ljud som ekar ut över fältet. Lampan tänds och inuti det stora skjulet syns tre flygplan. Joakim kliver upp på en vinge och öppnar luckan in till förarkabinen. Vi befinner oss på Vängsö flygfält strax utanför Gnesta. Joakim är här nästan varje helg. Antingen för att flyga eller för att arbeta med allt runt om.

Joakim Svanfeldt är 19 år och har flugit sen han var 14. Det ger honom en känsla av frihet. Att ha hela luftrummet framför sig och kunna ta sig vart han vill.

– Man släpper alla problem på marken och flyger från dem ett tag, säger han.

Joakim visar segelflygplanen och förklarar att det nästan är som att trä på sig planet, så litet är det. Man hamnar väldigt nära, nästan som att man är uppkopplad till det.

– Det är som i Avatar när de kopplar ihop sig med djuren, säger han.

Vängsö flygfält

Joakim har alltid varit intresserad av teknik. Som tioåring var han den yngsta i Sverige att syssla med amatörradio, en sorts kommunikation via radioteknik. Han började flyga radiostyrda drönare och han blev intresserad av flygplan. När han var 12 år beslutade han sig för att bygga en egen flygsimulator hemma, med skärmar och joystick. Här tog det fart på riktigt och han började snart studera för att ta sitt första flygcertifikat.

Det har ibland varit ganska ensamt. Han hade inga jämnårig vänner med samma intressen, det var mest vuxna som höll på med amatörradio. Han kände att han inte riktigt passade in och det var tråkigt att inte ha någon att prata om sin hobby med. Därför blev flygklubben och gemenskapen där viktig.

– Det är inte lätt att vara intresserad av konstiga saker, säger han.

När gymnasietiden kom började han på en flygteknisk linje på Bromma Gymnasium. Där träffade han fler med samma intresse och han är glad att ha hittat genuina polare.

Klassen fick reda på att de skulle få bygga modellflygplan år två. Joakim och tre andra klasskompisar visste direkt att de ville skapa en egen motor till sitt plan. Idéarbetet drog igång och de började skissa på en helt ny motortyp. De trodde inte själva att de skulle gå men de var villiga att ge det ett försök. De utgick från redan existerande motorer och tittade på deras för- och nackdelar.

Genom att kombinera teknik från olika motortyper lyckades de tillslut ta fram en helt ny typ av motor. Den nya motorn var robust och skulle därför vara okänslig för vilket typ av bränsle som användes. De började titta på alternativet att använda sig av vätgas. Det skulle ge hög effektivitet och dessutom vara helt miljövänligt med vattenånga som ända utsläpp.

– Det var en process som började med att det var roligt, sen såg vi användning för det och problemen med dagens motorer, så kombinerade vi det, säger Joakim.

Under tredje året på gymnasiet övergick projektet till att bli deras UF-företag. Det gav dem möjlighet att kunna arbeta vidare under skoltid. Det var dock inte helt lätt att passa in projektet i mallen som UF-företag och dessutom var budgeten begränsad till 1500kr.

– Vi har fått tänka i andra banor och uppfinna saker helt utan resurser, vilket är en väldigt intressant process. Man får kolla, vad har jag i mitt garage och utgå ifrån det, säger han.

Under processen har de försökt hitta sponsorer och ekonomiskt stöd, men det har varit svårt.

– När man kommer i första skedet och säger hej vi är fyra grabbar från gymnasiet som har utvecklat en ny motor så är det inte så många som tänker att det kan vara rimligt, säger han.

De tog möten med olika företag och aktörer men svaret de fick var att det inte skulle gå. Gruppen valde trots detta att fortsätta jobba med iden. Tillslut kom de i kontakt med en professor på KTH som forskat på bland annat gasturbinmotorer. Han kunde bekräfta att deras ide faktiskt skulle kunna fungera. Det gav ny drivkraft att arbeta vidare.

Idag har det vänt. De har fått uppmärksamhet i media, vunnit priser och flera företag intresserar sig i den nya motorn.

Parallellt med utvecklandet har de haft som mål att sprida kunskap om flygning och göra miljödebatten mindre ensidig. Något som Joakim känner att de lyckats med genom sin medverkan i medier och på UF-mässor.

– Det pratas ofta om att vi måste sluta flyga, vilket vi tycker är fel. Vi ser hellre att vi ändrar flyget, säger han.

Förhoppningen är att de ska kunna få ut motorn på marknaden och få kapital för att utveckla nya saker. Saker som kan förbättra flygindustrin eller andra industrier och som kan hjälpa utsatta människor.

På onsdag tar de studenten men redan nu har de fått anställning för att arbeta vidare med motorn över sommaren. Nästa steg blir att bygga en prototyp i skala för att kunna testa den och se så att det funkar som de tänker, samt göra slutgiltiga beräkningar. Därefter är målet att utveckla färdigt motorn och få den på ett flygplan. Långsiktigt vill de bli ledande producenter av flygplansmotorer

Joakim uppmanar till att inte släppa taget om ett intresse även om det bryter mot normen. Det viktigaste är att du gör något du tycker är kul. Sök upp intressegrupper och åk dit och träffa någon. Tänk inte negativt om dig själv och försök hitta stöd hos någon.

– Hitta en tidig dröm och håll fast vid den. Drömmar behöver inte vara bara för att tänka, de kan vara för att leva i också, säger han.

Relaterade ämnen

Mer från: Vetenskap

Hundar ska hjälpa oss med föroreningar

DJUR Hundens luktsinne kan hjälpa människor att upptäcka miljögifter.

3 min

Video: Hur bra koll har du på corona-orden?

CORONA Läget frågar folk på stan vad ord som epidemiolog, flockimmunitet och inkubationstid betyder.

Få barn drabbas av corona

CORONA Forskare förklarar varför.

Social distansering kan behövas till år 2022

CORONA Forskare på Harvard har använt matematiska modeller för att beräkna hur länge vi behöver distansera oss frå...

Corona kan öka alkoholmissbruket

ALKOHOL Såhär kan pandemin påverka alkoholvanor

Ny rapport visar att barn och ungdomar rör på sig för lite

HÄLSA Endast 14 procent av barn och ungdomar rör på sig i den utsträckning som de behöver.

Volvo Cars satsar på självkörande bilar i Göteborg

TEKNIK Volvo Cars nästa generation bilar ska vara självstyrande trots att de slutar samarbeta med bilteknikföretag.

Corona eller pollenallergi? Så ser du skillnaden.

CORONA Trötthet och snuva är några av symtomen som sjukdomarna har gemensamt, här listar vi likheter och skillnader.

Mer från: Läget

2 min

Funderar du mycket på döden? Läget försöker reda ut tankarna

Personligt Varför är vi rädda för döden? Vad gör vi åt det? Häng med så får du svar.

Gratis lunch till gymnasieelever i Kalmar

SKOLA Lunchen betalas av Kalmar kommun. Hur påverkas restaurangerna och vad tycker eleverna?

Saved by the intervju

KRÖNIKA Att vara klädgalen i second hand-debatten

Tusentals barn och ungdomar dör av minor varje år

KRIG Minorna är ett krig som aldrig tar slut för de civila.

Omvandla din coronaångest till hopp

HÄLSA Psykologer och forskare ger tips i coronakrisen